Pornind de la faptul că decalajul între așteptările angajatorilor și cele ale tinerilor legate de locul de muncă este destul de mare, proiectul Matrix Cartografierea strategică a șomajului în rândul tinerilor, finanțat prin Programul Erasmus+, implementat în cadrul unui parteneriat transnațional din care face parte și FPIMM Brașov, membru AMCOR, și-a propus să ofere un pachet de instrumente care să sprijine formatorii și tinerii pentru dezvoltarea competențelor de angajabilitate.
Abordarea tematicii legate de dezvoltarea compețentelor de angajabilitate de către consultanții implicați în proiect a fost posibilă prin transferul de know-how din partea partenerilor din Germania, Portugalia, Grecia, Italia și Cipru.
În acest sens, în urma unui sondaj realizat în rândul companiilor de recrutare, instituțiilor VET și IMM-urilor din țările partenere, a fost dezvoltată o matrice a competențelor de inserție profesională, respectiv un ghid destinat formatorilor implicați în dezvoltarea competentelor de angajabilitate și o platformă de instruire online pentru dezvoltarea acestor competențe, destinat tinerilor.
Pentru a crește capacitatea de inserție profesională a tinerilor, competențele care ar trebui dezvoltate în special se referă la: rezolvarea problemelor, autogestionarea, lucrul în echipă/colaborarea, comunicarea, gândirea creativă, gândirea analitică, capacitatea de învățare și autoperfecționare, adaptabilitatea la schimbare, competențele digitale.
De asemenea, se recomandă consilierea vocațională încă din gimnaziu și, în cazul liceului, stagii de practică asistate de mentori în cadrul companiilor care activează în domeniul de studiu, astfel încât așteptările tinerilor să fie cât mai apropiate de situația reală.
Modulele dezvoltate în cadrul programului de instruire au avut în vedere temele de interes care au rezultat din sondajul efectuat în prima etapă a proiectului, și anume:
✓abilitățile de comunicare, colaborare și creativitate,
✓autogestionarea (stima de sine, automotivarea, mentalitatea de creștere, flexibilitatea, reziliența),
✓competențele manageriale (stabilirea obiectivelor, luarea deciziilor, managementul resurselor, asumarea riscurilor),
✓abilitățile de viață (identificarea unui parcurs profesional, gestionarea învățării, antrenarea empatiei etc.)
✓abilitățile de gândire (eliberarea gândirii creatoare, gândirea strategică, gândirea analitică, explorarea gândirii critice),
✓abilitățile de informare (identificarea eficientă a informațiilor și analizarea acestora).
Materialele de învățare dezvoltate în cadrul proiectului includ atât planuri de lecție, cât și videoclipuri care introduc principalele aspecte abordate în cadrul modulului și se regăsesc pe site-ul proiectului (https://matrix-eu.com/ro/rezultatele-proiectului/, https://platform.matrix-eu.com/?_gl=1*1w285ua*_ga*MjAzMDMzMTA1Ny4xNjk2NTc0MDE5*_ga_HE8QVXL67E*MTcyNzI3MDg0MS4zOC4xLjE3MjcyNzA4NTAuMC4wLjA ) și cel al FPIMM (https://www.fpimm.ro/ro/matrix)