AMCOR le solicită autorităților

Predictibilitate și transparență pentru lansarea POC 4.1.1.

În contextul apariției în mass-media pe data de 17 martie 2022 a comunicatului publicat pe https://gov.ro/ro/stiri/guvernul-ramane-deschis-dialogului-cu-mediul-de-afaceri-i-este-deplin-angajat-in-a-sustine-imm-urile&page=1, dar și a informațiilor vehiculate pe platformele de socializare, AMCOR le solicită din nou autorităților române mai multă transparență și predictibilitate în privința schemelor de ajutoare de stat adresate firmelor afectate de pandemia Covid-19, în privința consultărilor pe tema ghidurilor elaborate și renunțarea la schimbarea regulilor pe ultima sută de metri cu repercusiuni grave asupra mediului de afaceri.  

Considerăm că întâlnirea de pe 17 martie 2022, care a avut loc la Palatul Victoria, a exclus de la masa discuțiilor multe organizații reprezentative pentru mediul de afaceri din România, ceea ce a afectat deciziile luate în cadrul acestei întâlniri.  

În repetate rânduri AMCOR a elaborat și le-a transmis autorităților multiple propuneri de creștere a stabilității și de îmbunătățire a predictibilității aplicării OUG 130/2020 privind ajutoarele de stat acordate pentru susținerea IMM-urilor afectate de pandemia Covid-19.

Încă de la început AMCOR a subliniat importanța majoră a acestor granturi pentru susținerea mediului de afaceri.

Lipsa transparenței și a predictibilității afectează grav firmele din România.

Din păcate OUG 130/2020 a fost marcată de un proces de impredictibilitate legislativă accentuată, de lipsa, într-un termen rezonabil, a procedurilor detaliate privind regulile de selecție și conținutul concret al propunerilor de investiții, grila Măsurii 3 a suferit multe modificări, informațiile oferite de autorități au fost contradictorii etc.

OUG 130/2020 a introdus prevederi care nu au fost făcute publice în prealabil, nu au fost supuse procesului de transparență legislativă și care, în consecință, nu au avut girul consultativ al tuturor acestor părți, ceea ce a condus la eșecul răsunător pe care îl cunoaștem cu toții.

Este adevărat că ne aflăm în prezența unei practici neortodoxe, care tinde să afecteze mediul concurențial și egalitatea între participanții la mediul de afaceri, dar nu s-ar fi ajuns în această situație, dacă procesul decizional ar fi fost unul cu adevărat transparent și dacă asociațiile antreprenorilor ar fi fost consultate în mod corespunzător. Nu s-ar fi ajuns în situația de a face modificări și de a impune noi criterii de eligibilitate în martie 2022, situație intolerabilă care va pune în pericol însuși programul.

Reiterăm faptul că o consultare largă a factorilor interesați ar trebui să conducă la o decizie asumată din partea autorităților care gestionează orice grant, dar acest proces trebuie să aibă etape clare, delimitate în timp. În consecință, suntem conștienți de posibilitatea unor abordări mai puțin etice, care ar putea crea condiții artificiale de eligibilitate și care trebuie evitate în orice Ghid al solicitantului. În același timp, realitatea unor relații de afaceri uzuale presupune modificări în acționariatul unor companii, mai ales într-o perioadă lungă de timp (2019-2022) și într-un context de pandemie.

Credem că este inacceptabil pentru mediul de afaceri, în contextul în care IMM-urile se confruntă cu probleme extrem de serioase cauzate de pandemia Covid-19 și ar avea nevoie urgentă de un ajutor real venit din partea statului, să piardă resurse pentru scrierea unor proiecte care apoi, pe ultima sută de metri nu mai îndeplinesc criteriile comunicate inițial de autorități.  

Modificarea criteriilor de eligibilitate presupune obținerea unui nou aviz din partea DG COMPETITION care ar putea conduce inclusiv la anularea schemei și pierderea banilor.

Prin urmare solicităm autorităților să se asigure că acești bani nu vor fi pierduți prin schimbarea condițiilor în ultimul moment, ci doar să publice ghidul final și să acorde un timp rezonabil pentru ca IMM-urile să poată aplica corespunzător.